Sunday, March 21, 2010

Call to change date of Yom Ha'atzmaut

Maztav.com (here) reports on a suggestion to bring forward Yom Ha'atzmaut prayers to Rosh Chodesh Iyar. Check out all their comments section. We reproduce # 1 - as it  may have some merit - seeing that bracha levatala issues have long placed a a heavy cloud on the practice of saying Hallel with a bracha. (To the best of our recollections, prior to Rabbi Shlomo Goren assuming the position of Chief Rabbi, most who did celebrate YH, did so without a bracha before Hallel. It was the influence of Rabbi Goren that made many go for the "full monty".
Maztzav's source for this story is the Life in Israel blog (here) which we reproduce here:
Changing the date of Yom Ha'atzmaut
Below you will see the original letter sent by Professor Hillel Weiss of Bar Ilan University to the Chief Rabbis of Israel. Prof. Weiss is making an interesting, albeit radical suggestion. Weiss is suggesting that the Rabbanut change the celebration of Yom Haatzmaut from 5 Iyyar to Rosh Chodesh Iyyar.

Professor Weiss bases his suggestion on the fact that Yom Haatzmaut is rarely actually celebrated on 5 Iyyar, because of how often it falls out on Shabbos or Friday or Sunday (on those days they always push it up to avoid issues of chillul shabbos). And, Professor Weiss says, in the next 10 years, the celebrated day will not fall out on 5 Iyyar even once.

The benefits of pushing it back to Rosh Chodesh are that doing so would make many people who currently do not partake in YH festivities, de facto celebrating Yom Haatzmaut. The haredim and Dati Leumi who do not want to partake in secular celebrations, would now be saying Hallel on Yom Haatzmaut, albeit because of Rosh Chodesh, but the end result would be that they said hallel on YH. And, Professor Weiss says, doing so would allow those who want to praise God for the miracles, but don't because of the secular aspect of the day, would now be happy to do so.

Interesting suggestion. What do you think? If they accept (no response has yet been announced) his suggestion, do you think the haredim will stop saying Hallel on Rosh Chodesh Iyyar, as "maris ayin" perhaps? Will they approve of this solution?

פרופ' הלל וייס
אוניברסיטת בר אילן
0545-343545
בס"ד, ראש חודש ניסן תש"ע
כבוד הרבנים הראשיים לישראל
הרב יונה מצגר שליט"א והראשון לציון הרב שלמה עמאר שליט"א
וחברי מועצת הרבנות הראשית

שלום וברכה!
הנידון: שינוי מועד תפילת הלל של יום ה' באייר

כידוע לכבוד הרבנים שליט"א, לאור שינויים בתקנון הוועדה לסמלים ולטקסים, יום העצמאות של מדינת ישראל כמעט ואינו חל יותר ביום ה' באייר, שהוא למעשה היום המקורי עליו קבעה הרבנות הראשית לומר את ההלל וההודיה לה' מאז קום המדינה. בעשור הקרוב עד לשנת תש"פ, לעולם לא יחול יום העצמאות בתאריך המסורתי, וכך למעשה ברוב השנים.

בנוסף לכך, כיום חלק גדול מאד מהציבור הדתי החרדי לגווניו, אינו משתתף כלל בטקסי התפילות של יום העצמאות כפי שנקבע על ידי הרבנות הראשית (כולל רבני ערים וכו') כל חוג וטעמו עימו, כאשר הצד השווה שרבים לא רוצים להיות מזוהים עם הממסד החילוני וכל הכיעור שהוא מייצג, ובפרט לאור ההתנכלויות לארץ ישראל ולקדושתה.

מאידך, חלק גדול מהציבור שלא מזדהה כיום עם תפילות יום העצמאות, היה רוצה להיות שייך ולהודות לה' על הניסים והנפלאות על שיבת עם ישראל לארצו, וכל מה שכרוך בפריחת עם ישראל בארץ ישראל תחת שלטון יהודי וכו'.

בעצה של מספר רבנים ואישי ציבור מחוגים שונים, הועלתה ההצעה, לקבוע את יום ראש חודש אייר, כיום בו יאמרו את תפילת ההלל כהודיה לה' על הניסים והנפלאות, יום בו עם ישראל יתחבר לשורשים העמוקים של ארץ ישראל ויחבר את הזיקה לקדושתה של ארץ ישראל.

כידוע יום ראש חודש כולל את כל החודש, ובמילא כל הציבור שאומר את ההלל, יראה בכך יום הודיה לה' על הניסים והנפלאות, ורוב רובו של הציבור יזדהה עם המסר שלנו, כולל בציבורים רחבים שבמשך שנים ראו את עצמם מנותקים מכל דבר שקשור לרבנות הראשית.

אני מבקש מכבוד מעלת הרבנים הראשיים וחברי מועצת הרבנות, לדון בכובד ראש בהצעה שהועלתה. אין לי ספק שההצעה תתקבל בברכה בקרב כל החוגים, ובפרט שהדבר ילווה בקמפיין הסברתי נכון ושוווה לכל נפש, ובכך נשיג את המטרה הנכספת של חיבור והזדהות של הציבור הדתי והחרדי עם המעשה המופלא של שיבת ציון, בלא קשר לאירועים שאין רוח חכמים נוחה מהם.

אין לי ספק, שהחלטה ברוח זו, שטומנת בקרבה אחדות וליכוד השורות תחת שרביטה של הרבנות הראשית לישראל, תביא להאדרת כבוד התורה וארץ ישראל, וכהמשך לראש רבני ארץ ישראל מרן הרב קוק זצ"ל, ורוח חכמים תהא נוחה מהחלטה זו על כל המשתמע מכך.

בברכת התורה והארץ

פרופ' הלל וייס   
אוניבסריטת בר אילן
העתקים: רבנים ואישי ציבור


Check out their comments section as well.

2 comments:

  1. Good to see someone thinking 'out of the square".

    ReplyDelete
  2. Sounds good at first glance, but the more I think about it the more I think it would cause more problems than it would solve. Right now the secular public, for one reason or another, accepts the constant moving of YH in order to avoid chilul shabbos. Lepoel, it's now usually on a Thursday, which gives them a long weekend, so they're happy. But if the Rabbanut undertakes this move, I predict that there will be a massive secular resistance (spurred on by the davkaniks in the DL camp, those who are much more L than D), and there will be a push to hold it every year on the 5th regardless of what day of the week it comes out (cf the recent move of Australia Day to the 26th rather than the nearest Monday). This will result in a massive increase in public chilul shabbos, and יצא שכרו בהפסדו.

    I'll also point out that it won't solve the bracha/no-bracha divide, since the majority of frum Jews in Israel are Sefardim, who never say a bracha on the Hallel of Rosh Chodesh (except Tevet of course).

    And just to stir the pot I'll point out that there is actually more of a case for saying a bracha on YH, which does objectively fit the criteria Chazal laid down for when we say hallel (a miracle that happened to klal yisrael in EY), than on RCh, which is only a minhag.

    ReplyDelete

Comments will be moderated for language and content.
Please use your name/nickname - rather than 'anonymous'.